Fatma Temizliyor, Biz Arınıyoruz

Hem hüzünlü hem de zaman zaman insanı güldürüyor hatta rahatlatıyor. Evet, yanlış okumadınız rahatlatıyor dedim. Bir nevi arınma yaşıyorsunuz ‘Fatma’yı izlerken. Fatma temizliyor, siz arınıyorsunuz

Bazı insanlar görünmezdir. Kimse farkına varmaz onların. Yanlarından geçip giderler. Ne düşüncelerini önemserler ne geçmişlerini ne de hislerini… En çok da bu yüzden yalnızdır görünmeyen insanlar. Netflix’te yayınlanan yeni yerli dizi ‘Fatma’ tam da böyle bir kadını anlatıyor işte. İstanbul’un varoş mahallelerinden birinde yaşayan, kayıp kocasını yana yakıla arayan, ama bulamayan, otizmli oğlunu bir kazada yitirmiş, gündelikçilikle hayatını kazanmaya çalışan Fatma’yı…

Biliyorum, çok acıklı bir hikâye izlenimi bıraktı size buraya kadar anlattıklarım. Ancak ‘Fatma’ dizisini tanımlamak için “acıklı”nın yanı sıra “gerilimli”, “heyecan verici” ve “şaşırtıcı” kelimelerini de kullanmalı. Çünkü henüz ikinci sezonunun çekilip çekilmeyeceği belli olmayan bu altı bölümlük dizi, kurgusuyla ve işleyişiyle çok sağlam, iyi işleyen ve sürprizli bir hikâyeye sahip. Hem hüzünlü hem de zaman zaman insanı güldürüyor hatta rahatlatıyor. Evet, yanlış okumadınız rahatlatıyor dedim. Bir nevi arınma yaşıyorsunuz ‘Fatma’yı izlerken. Fatma temizliyor, siz arınıyorsunuz.

KİM ÖLDÜRDÜ BU ADAMLARI

Dizi bir polis karakolunun sorgu odasında başlıyor. İki polis dosyaları açmışlar Fatma’nın önüne ve ona bazı adamların fotoğraflarını gösteriyorlar. Bu adamlar öldürülmüş ve belli ki Fatma’nın bu cinayetlerle bir ilgisi var. Adamları kimin öldürdüğünü, birilerinin Fatma’dan suçu üstlenmesini isteyip istemediğini soruyorlar. Bu arada öldürülenlerin her biri suç dünyasından belalı adamlar. Fatma adamlarla ilgisi sorulduğunda, “temizlik” diyor. Aslında doğru da söylüyor. Çünkü Fatma bir temizlikçi…

Dizinin her bölümü o bölümün sonuyla başlıyor aslında. Baştan sonucu görüyor sonra geriye dönüp Fatma’yı o sonuca götüren olayları izliyorsunuz.

Başta da dediğim gibi Fatma, görünmez bir kadın. İçine kapanık, suskun, acılı, yorgun, gözleri hep kendi içine bakar gibi… O yüzden kimse ondan korkmuyor, şüphelenmiyor, onun güçsüz, zavallı bir kadın olduğunu düşünüyor. Evet, Fatma’nın çok acılı olduğu doğru. Zira hayatta en sevdiği insanı, oğlu Oğuz’u kaybetmiş o. Kocası da kayıp. Oturduğu gecekondunun sahibi de Fatma’nın peşinde. Kapısına dayanıp rahatsız ediyor Fatma’yı. Ve herkes şöyle diyor Fatma’ya, “Sen kadın başına ne yapabilirsin?”

KATHARSİS ETKİSİ YARATAN ÖYKÜ

Oysa Fatma “kadın başına” öyle şeyler yapıyor ki onun eylemleri seyircide katharsis etkisi yaratıyor. Evet, arınıyorsunuz, içiniz ferahlıyor. Fatma ilk cinayetini istemeden işliyor aslında. Kocası Zafer’i ararken… Belalı bir adama onu sorarken… Sonra devamı geliyor. Çünkü Fatma’nın kaybedecek bir şeyi yok, çünkü kötülük çok ve o bir temizlikçi.

Fatma çok saf ve masum bir kadın.  O yüzden kandırılmış ya zaten. Ancak insanların yanlış bildiği bir şey var: İyi niyetli olmak aptallıkla eşanlamlı değil.

Fatma’nın hikâyesinde ucu açık kalan, aydınlanmayan noktalar var: Çocukluğunda, köylerinde kız kardeşiyle birlikte yaşadıkları travmatik olaylar mesela… Dizinin ikinci sezonu çekildiği taktirde herhalde bunların detaylarına da vâkıf olacağız.

Dizide Fatma karakterini Burcu Biricik oynuyor. Çok da güzel oynuyor. Hem vücut diliyle hem de tavrıyla ve bakışlarıyla inandırıcı bir performans sergiliyor. Usta aktör Uğur Yücel’in oynadığı, Fatma’nın evine temizliğe gittiği yazar ise dizinin en ilgi çekici karakterlerinden biri. Yazar Fatma’yı hem seviyor hem de yazdığı romana malzeme toplamak için onu gözlemliyor. Fatma’nın derinliğine inmeye çalışıyor. Hikâyenin özüne dair derinlikli cümleler de bu yazar karakteri vasıtasıyla aktarılıyor izleyiciye. Mesela bir yerde Fatma’nın köyde geçen ve kimsenin üzerinde konuşmadığı, görmezden geldiği travmatik çocukluğu hakkında konuşurken, “Çocukluğundan kaçmaya çalışanlar ne vakit büyüyeceklerini bilemezler,” diyor.

YERLİ DİZİDE KÜRTÇE DİYALOGLAR

Bir de Avukat Sidar karakteri dikkat çekiyor. Sidar büyük bir inşaat firmasının avukatı, ama vicdanlı biri. Kürtçe bildiği için görev yaptığı firmanın hukuki metinleri hakkında anadili Kürtçe olanlara tercümanlık da yapıyor. Bu bağlamda dizinin ikinci bölümünde Kürtçe bir diyaloğa da şahit oluyoruz. Berkun Oya’nın yönettiği ‘Bir Başkadır’da da Kürtçe duymuştuk. ‘Fatma’ Kürtçe diyalogların yer aldığı ikinci yerli Netflix dizisi oldu.

‘Fatma’ sıra dışı, ilginç, usta işi hikâyesiyle ve bu hikâyenin ekrana aktarılış biçimiyle son derece başarılı, izlenmeyi hak eden bir yapım. Bu noktada dizinin ve hikâyenin yaratıcısı Özgür Önurme’nin adını kesinlikle anmak gerekiyor. Özgür Önurme kurgusu ve işleniş biçimiyle çok güzel bir işe imza atmış.

Burcu Biricik’in yanı sıra Mehmet Yılmaz Ak, Uğur Yücel, Hazal Türesan, Gülçin Kültür Şahin, Şehsuvar Aktaş, Olgun Toker gibi oyuncuların da rol aldığı ‘Fatma’ dizisini izlemenizi tavsiye ederim.

- Advertisement -

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Ozlem Ertan
Gazeteci, Yazar
1,520TakipçilerTakip Et
1,320TakipçilerTakip Et

Kitaba Dair – Baskın Oran

Kitaba Dair'de bu hafta Baskın Oran'la "Etnik ve Dinsel Azınlıklar" kitabını konuştuk Mete Kaan Kaynar'la Kitaba Dair her Pazartesi 20.00'da Mukavemet TV'de Destek olmak için Mukavemet'e...
“Bence edebiyat bütün çeşitleriyle masalla başlar, masalla biter. Ama gene de masal şiire yakındır en çok. Ritmiyle, tekrarlarıyla, lakonikliğiyle, hayaliyle, hasretiyle, dramıyla, trajedisiyle, eşyası...
Mafya lideri Sedat Peker’in açıklamaları gündemin önemli bir bölümünü işgal etmeye devam ediyor. Türkiye kamuoyunun önemli bir kısmını daha önceden bildiği konuların ve kişilerin...
Bugün size bahsetmek istediğim ressam, izlenimcilik akımının öncülerinden biri olarak kabul gören sanatçılardan Camille Pissarro. Ressam yönünden bahsederken, öne çıkan ‘’anarşist’’ yönünü de özellikle...
“Bir şeyi ‘insansı bir nesne’, kültürel bir nesne yapan özellik, doğal nesnenin organizasyon biçimi, nesnenin toplumsal işlevi, akılcı biçimi ya da nesneyi yaratan değer...